5 sposobów na wykorzystanie pięciu minut

Chyba każdy, nawet ci, którzy zwykle wybiegają z domu spóźnieni o kwadrans (czyżby ja?), mieli taki poranek, w którym zaskakująco szybko się ze wszystkim wyrobili i okazywało się, że do planowanego wyjścia pozostało jeszcze CAŁE PIĘĆ MINUT. Ja wówczas często zadaję sobie życiowe pytanie: po co tak wcześnie zatem wstałam? Zamiast żałować za błędy, warto wykorzystać konstruktywnie to pięć minut. Oto 5 moich pomysłów na 5 wolnych minut.

1. Naucz się pięciu słówek.

Jeśli uczysz się szybko, może być ich nawet dziesięć. Ale wierzę, że przez minutę każdy da radę opanować słowo w obcym języku. Ja od kilku lat jestem zafascynowana literaturą rosyjską i w te wakacje postanowiłam, że zbliżę się do mojego marzenia, jakim jest czytanie moich ulubionych autorów w oryginale. W tym celu samodzielnie zaczęłam się uczyć rosyjskiego. Na razie umiem alfabet i około pięćdziesięciu podstawowych słówek. Uczę się za pomocą portalu Memrise i polecam go każdemu! Działa podobnie jak program Anki, z którego kiedyś korzystałam. To też są swego rodzaju fiszki, na których zapisane są słówka, które najpierw poznajemy, a następnie powtarzamy. Serwis sam opracowuje nam system powtórek na podstawie ilości popełnianych w danym słówku błędów, czasu, kiedy ostatnio powtarzaliśmy to słówko. Super sprawą są też memy tworzone przez użytkowników, ułatwiające zapamiętanie. No i piękna szata graficzna – każde słówko to roślinka, którą najpierw sadzimy, a później podlewamy (nauka i powtórki). Baz słówek (i nie tylko – są także bazy dotyczące muzyki, sztuki, architektury, literatury, psychologii) w przeróżnych językach jest całe mnóstwo, jest w czym wybierać. Oczywiście, możesz też tworzyć własne bazy i udostępniać je innym użytkownikom. Słówka z Memrise przepisuję do zeszytu w trzy linie, który specjalnie w tym celu założyłam, a wymowę poszczególnych słówek czasem konsultuję z Mamą, która całkiem dobrze pamięta rosyjski. Przed snem czytam zwroty z książeczki z rozmówkami.

Miałam zrobić osobny post na temat początków mojej przygody z rosyjskim, ale widzę, że bardzo rozpisałam się już tutaj. Wpis zrobię zatem za jakieś trzy miesiące, kiedy może będę już korzystała z jakiegoś podręcznika.

Niezależnie, jakiego języka się teraz uczysz lub jakiego chcesz się nauczyć – poświęć to pięć minut na doskonalenie go.

2. Posprzątaj biurko (cokolwiek w najbliższym otoczeniu).

O tym, że porządek daje wolność słyszeliście już na pewno tysiące razy. I to prawda. Łatwiej cokolwiek znaleźć i po prostu jest jakoś miło. Jeśli biurko to Twoje miejsce pracy, posprzątaj je (ja nie uczyłam się ani nie robiłam nic przy biurku jakoś od gimnazjum, ale wiele osób to właśnie tam uczy się czy pracuje). Albo w ogóle posprzątaj coś w najbliższym otoczeniu – włóż buty do szafki, jeśli walają się po całym przedpokoju, zamieć podłogę – po prostu przybliż się o mały kroczek do stanu upragnionego porządku.

3. Wyślij 3 miłe wiadomości.

Lubisz dostać smsa o treści „kocham Cię”, „miłego dnia” albo po prostu „co u Ciebie słychać?”. Ja lubię, zwłaszcza, kiedy się ich nie spodziewam. Wykorzystaj pięć minut na wysłanie kilku ciepłych słów do kogoś. Może to być jakiś inspirujący, pozytywny cytat z książki lub czyjejś wypowiedzi. Albo zabawny obrazek. Albo zwyczajne „życzę Ci pięknego dnia” – zafundujesz w ten sposób komuś uśmiech, być może nawet na cały dzień.

4. Spisz listę rzeczy do zrobienia.

Zaplanuj sobie swoje aktywności na ten dzień, najlepiej z jakimś przedziałem godzinowym. Koniecznie odpowiedz sobie na trzy pytania: jaka jest najważniejsza rzecz, którą muszę dziś zrobić, jaką rzecz zrobię dla innych i jaką rzecz zrobię dla siebie. Bardzo pomagają one w organizacji swojego czasu i wyznaczaniu priorytetów. Poświęć pięć minut na uporządkowanie myśli i tak zwane „ogarnięcie się”.

5. Zwyczajnie odpocznij.

Znajdź ciche miejsce i połóż się lub wygodnie usiądź. Zamknij oczy i zrelaksuj się. Wyłącz telewizor, radio, komputer, nastaw tylko timer na pięć minut, gdybyś przypadkiem zasnął. Poświęć pięć minut na odpoczynek, a ten czas wróci do Ciebie pomnożony.

Pozdrawiam serdecznie i do przeczytania w poniedziałek,

Ania

5 uwag do wpisu “5 sposobów na wykorzystanie pięciu minut

Skomentuj

